Hercules köksassistent.

[ 2013-01-11 ][ 21:12:00 ]



Jag har världens bästa sambo ♥
Bara för att jag stod och dreglade över en ny köksassistent (har haft mammas gamla i många år, den har väl ca 20-25 år på nacken) så fick jag den!
Jag hade velat ha en Kitchen Aid men insåg att det skulle bli alldeles för dyrt och dessutom är den nog inte tillräckligt stor och kraftig för bröd jag bakar, eftersom jag bakar på minst 1 liter vätska per gång.
Har även sneglat på den här och nu är den äntligen min.
Lite smått kärlek vid andra ögonkastet. =)

Fick såklart lov att inviga den på en gång så jag bestämde mig för att baka ett lite mer matigt, lite segare gott bröd. Nam nam kan jag bara säga!
Det är ovant med en helt annan assistent, men jag känner på mig att vi kommet bli bästa vänner väldigt väldigt snabbt.

Recept:

Ugnstemperatur 250-175 grader

5 dl vatten
50 g jäst
2 tsk salt
1 msk olja eller flytande margarin
13-14 dl Vetemjöl special

- Värm vattnet till 37 grader.
- Lös upp jästen med lite vatten.
- Tillsätt resten av vattnet, salt, fett och nästan allt mjöl, spara lite till utbakningen.
- Jäs degen övertäckt 30-40 minuter.
- Knåda degen lätt. Kavla ut degen till en stor triangel. Rulla ihop den mot spetsen. Töj lite i degen så att spetsen kommer på undersidan. Lägg den på en plåt, smord eller med bakplåtspapper. Strö över lite mjöl.
- Jäs utan bakduk i ca 30 minuter.
- Värm ugnen till 250 grader.
- Grädda i nedre delen av ugnen i ca 15 minuter, sänk sedan temperaturen till 175 grader och grädda ca 20 minuter.
- Låt brödet svalna på galler utan bakduk.

Här kommer lite bilder från baket:

 

 

Jag kan tala om att halva brödet försvann i ett nafs ;)

 

 


Kommentarer
Om Ett Hus

Åh vad smidigt det måste gå att baka med en sådan! :)

Kram!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...