Egypten 26/11-3/12 2010

[ 2010-12-06 ][ 15:47:56 ]



Egypten är ett fantastiskt land med många olika kulturer, en salig blandning av folk och många fascinerande saker att titta på.




Denna gången bar det av till Hurghada och jag måste säga att jag tyckte mycket mer om Hurghada än om El Gouna. Vi bodde på Le Pacha hotell som ligger mitt på Sheraton Street, mitt i hjärtat av Hurghada.
På ena sidan har du en fantastisk utsikt över blågrönt hav, sanddynor och palmer. På den andra sidan är det ett myller av människor, bilar och djur och stadens ljus glittrar vackert om kvällarna.
Vi var ut varenda kväll för att utforska staden och jag tröttnade inte en gång på att titta på alla människor, alla saker och all arkitektur.




Tut förbud.

Det är ganska fascinerande att det byggs så otroligt mycket, överallt står tomma skal eller halvfärdiga stommar. De verkar dessutom inte ha några planer på att bygga färdigt dem då det är helt öde på byggnadsplatsen, det finns inte en själ så långt ögat kan nå.




Jag & mamma.





Vårt hotell var en frodig och lummig oas mitt i stadspulsen.




Bild 1: Lillebror & Kim
Bild 2: Lilla jag



Om man befinner sig i Hurghada så är New Marinan verkligen värd ett besök. Eleganta segelbåtar, mysiga små fik, månen som glittrar i det blågröna havet.

Vi gick dit och satte oss på ett mysigt litet fik, där de istället för vanliga tråkiga stolar hade de låga soffor med högvis med kuddar och ett lågt bord. Sällskap i form av en liten kattunge fick vi också.





Jag, lillbror och Kim bestämde oss för att gå på Beach Party som hotellets Animation Team hade ordnat. Det första som möter oss när vi kommer ned till hotelles strand är Dr Albans "Hello Africa, tell me how you´re doing!" Lite lustigt, inte sant?






Den enda utflykten vi gjorde var att åka ATV ut i öknen och besöka ett beduinläger som fanns där. Enligt vår guide som var med oss så har lägret legat där i ungefär 65 år och varje dag går innevånarna 1 kilometer för att hämta vatten (helt plötsligt kände jag mig väldigt privilegad att bo i ett land där jag har vatten direkt i kranen.). Det bjöds på Hibiscuste, vattenpipa och kamelridning innan vi vände och åkte ATV tillbaka igen.
















Bjuder på lite övriga bilder:














Kommentarer
Jess

ni ser ut att ha haft det bra :)

Blue Velvet

Ser ut som ni haft det riktigt bra och gjort en massa förutom legat på stranden och slappat! Skoj.. men fick inte mannen följa med?

2010-12-06 @ 16:38:44
Hemsida: http://bluevelvet.nu
anna

åh gud så härligt!

2010-12-06 @ 17:10:12
Novembersara.

Vilka fina bilder. Jag var i Hurghada 2005.

2010-12-07 @ 10:45:09
Hemsida: http://novembersara.blogg.se/
Angiih

gud va kul jag var också där precis ja kom hem 31 december. :D kul att någon var på samma

2011-01-04 @ 00:34:47
Hemsida: http://babyyhs.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...