Cypern

[ 2008-04-16 ][ 17:04:44 ]



Okej, jag tänkte att jag skulle ta en paus från mitt super upptagna liv och uppdatera er om Cypern resan ;)

Vi åkte till Arlanda i måndags vid den (som de sa förr i tiden) okristliga tiden 4.30 och planet lyfte till Cypern 6.55.
Vi hade tur och hamnade på Blue Village Althea Beach FFFF+ i Fig Tree Bay.

Bilder från Friditdsresor.se
När vi kom fram fick jag verkligen panik. Det var en ödestad vi hade hamnat i!
Visserligen visste jag att det inte var riktigt säsong ännu, men ändå.
Den kvällen kände jag mig bara så sjukt besviken och ville mest bara hem.
Kallt var det också, dock inte fullt så kallt som hemma utan ca 16 grader och så blåste det något vansinnigt.

Vi hade en tvårums lägenhet, jätteskönt! Sista bilderna är utsikten från vår balkong.
Dagen därpå fick vi veta att vi inte bodde inne i Fig Tree Bay utan i Protaras som låg 3 kilometer från Fig.
Så vi solade lite de få solglimtar som var och gick sen de tre kilometerna till Fig för att kolla in läget.
Efter det kändes så himla mycket bättre, där fanns det iaf lite att titta på.
Butikerna öppna mer och mer under veckan och de sista tre dagarna var det riktigt gemytligt.

Green Bay. Vi hittade den sötaset hundvalpen jag någonsin har sett inne i en butik i Fig Tree Bay. Min matstil bjussar jag på. ;)
Onsdagen åkte vi inte till Aiya Napa och kollade läget, men jag måste säga att det fanns inte mycket att titta på och obefintligt med grejer att shoppa.

Älskade hjärtat mitt, så fin han är =) De firar påsken i slutet på april, så det stod gigantiska kaniner, ägg och kycklingar överallt.
Torsdagen tog vi en riktig pensionärsresa och åkte med fritidsresor in till huvudstaden Nicosia (eller Lefkosia som den heter på grekiska). Inte heller där fanns det överdrivet mycket som jag kände att jag ville ha. Det var någon kjol och en klänning som jag hade kunnat tänka mig, men det kostade så himla mycket så jag struntade i det. Vi hade med oss pass för att kunna gå över till den turkiska sidan coh Turkiet har ockuperat sen 1974. Visst var det ganska mysigt att ströva runt på den turkiska sidan och den cypriotiska sidan, men helt ärligt så fanns det inte så mycket intressant att titta på så det blev mest drygt efter ett tag.

Frihetsmonument som de reste när de frigjorde sig från England. Ironiskt nog blev de ockuperade av Turkiet senare, och är så fortfarande. Katedralen som turkarna tog och gjorde om till moské. Apelsinträd stod det överallt.
Fredagen var det kanonfint, så då passade vi på att sola och faktiskt, så doppade jag mig fast det vara var ca 18 grader i vattnet, brr! =S

Jag har en oerhört snygg solningsteknik hahaha. Min modiga prins som badar i det sjukt kalla vattnet.
Lördagen var jag oerhört duktig.
Jag lyckades bli biten och riven av en katt så jag fick lov att slänga ut 1300kr på stelkrampsspruta och antibiotika.
Bra Maria, bra!
Men soligt och fint var det så efter sprutan och blodet så gick vi och solade.
Med ett mega-feting bandage.

Mitt fina ben efter attacken, jisses så blodet rann haha. Punkterna som ni ser är hål efter tänderna. Han rev mig inte så mycket utan bet mest. Katt uslingen som bet och rev mig. Mitt vackra bandage efter att doktorn varit där.
Söndagen var vår sista dag och det var lika superbt väder då. Vi solade och mös en massa, men det skulle bli skönt att komma hem trots det dåliga och kalla vädret hemma. Borta bra men hemma bäst, you know =)
Jag hade så ont i armen efter stelkrampssprutan så jag kunde inte lyfta armen och så fort Robert kom åt den så kändes det som att det gick en elektrisk stöt genom mig och jag hoppade till. Blä.

God morgon bild ;) De sista bilderna, den nakna sanningen, orkade helt enkelt inte sminka mig.
Måndagen var det äntligen hemfärd.

Nej jag är inte gravid, det ser bara ut så i den skjortan och i blåsten =)

Så. Summan av kardemumman är att jag tyckte att det var väldigt skitigt i Cypern, det stod sopor ute på gatorna och stränderna var obefintliga, det var mest vass sandsten med små små vikar av stränder. Dessutom har de haft otur och inte fått så mycket regn på de senaste 4 vintrarna så det rådde vattenbrist i landet och det syntes för det var väldigt brunt och sönderbränt överallt.
Kan tänka mig att det är lite roligare att åka dit när det inte råder vattenbrist och när det är högsäsong.

Missförstå mig rätt nu, jag hade absolut inte tråkigt där, utan jag hade det underbart mysigt med min älskling =)


Kommentarer
Nadja

De där lät inte så där superkul! Men bilderna var roliga att se iaf :D

Ingela

Jag har varit på Cypern 2 ggr och jag gillade det inte heller. Jag kommer aldrig åka dit om jag inte skulle bli bjuden på resa, boende och mat förstås!:-)

2008-04-16 @ 17:50:23
Hemsida: http://ingelasdagbok.blogspot.com
E L L E

fina bilder.
puss,

2008-04-16 @ 17:54:19
Hemsida: http://ellesapelle.blogg.se
maria

Hmm, jag och en kompis hade funderingar på cypern, att åka dit nu i sommar men det var inte sån stor hit alltså? Kanske ska åka ngn annastans istället :P

2008-04-17 @ 12:09:37
Hemsida: http://amarialarsson.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...