Haft två jobbiga nätter..

[ 2007-10-23 ][ 09:51:45 ]



Natten söndagen-måndagen var en riktigt killer...
Hade så ont i magen så jag mådde illa trots att jag knaprade Novaluzid. Så pga av magsårsskiten så kunde jag knappt sova, fick sova hela 2½ timme. *Trött AB*
Igår låg jag i sängen hela dagen och vilade för att få bort smärtan, men tror ni att jag kunde sova något mer eller?
Neeeeej då, övertrött.
I natt har jag också haft ont, dock inte lika ont som igår natt men idag ligger illamåendet och skvalpar i solar plexus.
Blotta tanken på frukost får håret på armarna att resa sig upp och rysningar att gå genom kroppen =S *glee*
Omeprazol och Novaluzid is the shit så nu ska jag få bukt på skiten igen.

Det jobbiga med att ha magsår är att jag blir så fruktansvärt illamående, ibland får jag till och med så ont så jag kräks, och när jag väl bli illamående så kan jag inte äta, och kan jag inte äta så blir jag ännu mer illmående.
Det blir som en ond cirkel.

Jag får frågor ibland av människor som funderar på om de har magsår, så här kommer lite info:

Magsår
Ett tydligt symtom på magsår är smärta och sveda i maggropen. Ofta är smärtan distinkt, som en ömmande punkt i magen.

Sitter såret i tolvfingertarmen är det vanligt att det känns som om smärtan strålar ut i ryggen. Oftast upplevs denna smärta mest intensiv på natten. Om man äter brukar smärtan lindras tillfälligt och sedan återkomma några timmar senare.

Sitter såret i magsäcken upplevs smärtan vanligen mer ihållande och med illamåendekänsla. Då brukar det inte hjälpa att äta, tvärtom blir det oftast värre av mat.

Illamående, kräkningar, halsbränna och sura uppstötningar är symtom som kan förekomma vid magsår. Men magsår kan också vara utan symtom. Att inte känna någon smärta alls vid magsår är vanligare hos äldre personer. Om man inte har några symtom är det först vid en komplikation som man får besvär. Komplikationer kan vara ett blödande eller till och med ett brustet magsår. Detta är ett allvarligt tillstånd som kräver snabb läkarvård.


Vad är magsår?

Magsår drabbar ungefär var tionde svensk någon gång i livet. Ett magsår är precis vad det låter som, ett riktigt sår som sitter antingen i magsäcken eller i tolvfingertarmen. Den medicinska termen för magsår är "ulcus" (latin för böld, inre sår). Hos vissa går det så långt att det börjar blöda.

Vid misstanke om magsår skall man alltid kontakta läkare.


Orsaker

Magsår uppkommer när syraproduktionen och magens slemhinnefunktion är i obalans - magens skyddande slemhinna kan inte längre stå emot den syra som finns i magsaften (saltsyra och pepsin).

Länge ansåg man att obalansen främst orsakades av levnadsvanor såsom stress och dålig kost. De senaste årens forskning har dock visat att en bakterie, Helicobacter pylori, spelar mycket stor roll för uppkomsten av magsår.

Oftast får man bakterien redan i barnaåren. Det är dock inte alla som har Helicobacter pylori-infektion som utvecklar magsår. Bakterien lever under slemmet i magsäck och tolvfingertarm. Där kan den orsaka inflammation i slemhinnan, göra den svagare och skapa den obalans som är början till magsår.


Läkemedel

Det snabbaste sättet att läka ett magsår är med receptbelagt läkemedel. Olika läkemedel verkar på olika sätt. Några stärker magslemhinnan medan andra minskar produktionen av magsyra.

Det finns två typer av mediciner som på ett effektivt sätt hämmar syrabildningen i magen: H2-receptorblockerare och protonpumpshämmare. Läs mer om hur dessa fungerar i avsnittet "Medicinering".

Har man Helicobacter pylori-bakterier måste man dessutom ta bort dessa för att inte få tillbaka sitt magsår. För att utrota bakterien tar man antibiotika. Antibiotikan tas tillsammans med protonpumpshämmare som är de preparat som minskar produktionen av saltsyra mest effektivt.


Kommentarer
Tess @ Diva Lounge

Det ska jag komma ihåg, vet att Solid Hair har gratis konsulation där dom presenterar både tejp och kreatin, sen får man veta vad som passar bäst för ens hår och vad priset kommer bli till slut.

_________________________________________________________

Usch magsår kan inte vara kul. Jag har som tur ej aldrig fått detta, fast jag varit (är) mega dålig på att äta och stressat sönder mig många gånger. Hoppas du mår bättre snart. Kramar.

Pernilla

Usch det låter inget skoj alls. Hoppas det kommer ordna sig för dig. Kram

2007-10-23 @ 11:53:10
Hemsida: http://candygirl84.webblogg.se
Ingela

Fy vad jobbigt...vilket skit rent ut sagt. Hoppas verkligen att du kommer bli frisk snart!!

2007-10-23 @ 19:12:29
Hemsida: http://ingelahogberg.blogspot.com
Kajsa

Gwaaah. jag blir ju helt inbillningssjuk och tror att jag oooockså har magsår..

2007-10-23 @ 19:22:09
Hemsida: http://aenigma.blogg.se
Anonym

hej jag råkade komma in på din sida!!! och såg om dit otäcka magsår...tänkte bara säga att när man mår illa brukar det beror på att salt halten i kroppen är rubbad... och då gäller det att få upp den igen så att du kan orka äta.. jag vet för jag har en annan sort sjuka *ler* viket gör att jag inte får bli mag sjuk och när man är det förlora man för mycket vätska, för snabt... nå för att korta ner det hele så är min "nödproviant" att alltid ha vanlig cocacola hemma, som helst ska drickas avslagen -kolsyrat e inte så bra när man mår illa..
det andra är faktiskt att dricka ett glas vatten med vanligt bordssalt i ( smakar lite äckligt men gör underverk mot illa måendet)
-efter en liten stund så kan du sedan stoppa i dig en brödbit och så sedan ska du se att du kan få i dig lite mera mat.. helst så ska det ju vara så där tam/ mild mat
= knappt någon smak alls för din mage skull.

Nå hoppas du kommer att bli bra/bättre snart.
MVH Kajsa

2007-10-25 @ 10:54:02
Johanna

har hittat tillbaka till din blogg. har också mkt problem med magen- lider av colin irritabilde.känslig tjocktarm.tyvärr har jag fått den svåra sorten.vet aldrig hur magen ska funka fr dag till dag, dock har det blivit liite bättre.början var ett helvete , kunde aldrig gå på fest elelr åka iväg eller nåt.kramis

2007-11-01 @ 18:56:11


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...